Dánsko-polsko-švédský film Dívka s jehlicí švédského režiséra Magnuse von Horna míří do českých kin ještě před březnovým vyhlášením Oscarů, kde je vedle Emilie Perez nebo I’m Still Here nominovaný v kategorii nejlepší zahraniční film. Temné černobílé drama hororových rozměrů inspirované skutečnou událostí vypráví příběh chudé textilní dělnice z Kodaně těsně po první světové válce, která otěhotní s bohatým vedoucím továrny poté, co se její manžel nevrátí z fronty. Nečekaně krátkým obdobím útěchy v náručí nového muže v životě Karoline však příběh teprve začíná. Dívka s jehlicí, filmařským pojetím vyprávění a stylizací příběhu připomínající dle ohlasů něco z atmosféry filmů Davida Lynche nebo Larse Von Triera, měla světovou premiéru v hlavní soutěži na festivalu v Cannes. Koprodukční snímek uvede do českých kin 27. února společnost Bionaut Zero Gravity.
Režiséra Magnuse von Horna, rodáka ze švédského Göteborgu, který žije téměř dvacet let v Polsku, spojují také sympatie k městu Lodž, v němž von Horn vystudoval Polskou národní filmovou školu, kde nyní učí. Mezi její absolventy patří i slavní Roman Polański či Andzrej Wajda.
Hlavní roli Karoline v pořadí třetího Hornova celovečerního filmu Dívka s jehlicí ztvárňuje dánská herečka Victorie Carmen Sonne, vedlejší ženskou postavu Dagmar hraje zásadní osobnost dánské kinematografie Trine Dyrholm. Obě byly za své výkony v tomto snímku nominovány na Evropské filmové ceny. Dyrholm je mj. držitelkou Stříbrného medvěda z Berlinale za nejlepší ženský herecký výkon v dramatu Thomase Vinterberga Komuna. V hlavních mužských rolích diváci uvidí držitele ceny Dánské filmové akademie Besira Zeciriho a Joachima Fjelstrupa známého například z thrilleru Wildland.
Precizní černobílý vizuál Dívky s jehlicí ještě umocňují autentická syrová výprava a na míru každému záběru zkomponovaná znepokojující hudba, právě v těchto dvou kategoriích snímek právem získal Evropské filmové ceny. Victoria Carmen Sonne v roli zdánlivě naivní, avšak v jádru tvrdé Karoline, a intenzivně toxická Dagmar v podání Trine Dyrholm hrají doslova každým milimetrem mimických svalů. Karoline se i přes svůj nelehký osud rozhodne v Kodani přežít doslova za každou cenu. Poté, co ji matka továrnického syna jako jeho potenciální manželku tvrdě zamítne pro dělnický původ, Karoline se ocitne na ulici, bez práce, navíc těhotná. Osamělá hlavní hrdinka je vystavena sérii špatných či horších možností a je nucena činit trýznivá rozhodnutí. Na dně zoufalství potkává Dagmar, která provozuje ilegální adopční službu. Ta nabízí Karoline „záchranné lano“, zaměstnání a možná i naději do budoucna. Ale naděje, stejně jako všechno v tomto strhujícím faktograficky založeném hororovém dramatu, může mít smlouvu s ďáblem.
„V Dívce s jehlicí se setkáváme s chudou ženou žijící na půdě domu, s princem na bílém koni, z něhož se vyklube zbabělec, s netvorem bez tváře, ale se zlatým srdcem, a s čarodějnicí z cukrárny. Pohádka pro dospělé. To je styl použitý k vyprávění tohoto příběhu, který se stal velmi, velmi dávno. Téma filmu, co to znamená patřit mezi ty nechtěné a jak jim můžeme pomoct, je současné společnosti velmi blízké,“ říká režisér Magnus von Horn.
Režisér von Horn se již se svými krátkými filmy mezinárodně prosadil jako nadějný filmový tvůrce, jehož snímky byly uvedeny na festivalech v Sundance či Locarnu. Von Horna inspiruje natáčení v různých jazycích. Jeho celovečerní debut The Here After natočený ve švédštině měl v roce 2015 premiéru na Director’s Fortnight v Cannes a vynesl mu také švédskou cenu Guldbaggen za nejlepší režii a nejlepší film. Jeho druhý celovečerní snímek Sweat, tentokrát v polštině, byl součástí oficiálního výběru v Cannes v roce 2020. Dívka s jehlicí, natočená v produkci Nordisk Film, je v dánštině.
Comment here