V úterý 10. srpna iniciativa „Chceme cyklopruhy ve Varech“ jednala s primátorem města Wernerem Hauptmannem a se zástupci odborů územního plánování a dopravy. Podnětem k jednání byla výzva iniciativy „Chceme cyklopruhy ve Varech“ magistrátu města Karlovy Vary z minulého týdne.
„Představili jsme a vyložili vlastní návrhy. Jednání jsme pojali jako iniciační schůzku, nemohli jsme očekávat zcela vstřícný přístup úředníků, jednalo se nám o započetí dialogu. Neřešily se konkrétnosti a diskuse se nesla ve víceméně konstruktivní rovině. Krátce shrnuto, dohodli jsme se, že spolu budeme diskutovat“, popsal jednání Jan Nedvěd, jeden za zakládajících členů iniciativy.
„Očekávatelně jsme se s představiteli města rozcházeli v názoru na to, jestli město dělá pro cyklistickou dopravu dostatek. Ostatně, kdybychom si to mysleli, vůbec by naše iniciativa nevznikla. Rozebrali jsme naše náhledy například na rekonstrukci Sokolovské ulice, kde podle nás cyklopruhy jednoznačně měly být, zatímco podle města ne,“ nastínil průběh jednání Dominik Jandl, další z členů iniciativy.
„Snažíme se ale hledět hlavně do budoucnosti. Z tohoto důvodu jsme město vyzvali, aby při plánování rekonstrukcí všech ulic vždy zvážilo, zda na dané lokalitě cyklopruhy vytvořit a jakým způsobem je vhodná jejich realizace. Přes shodu, že je třeba cyklistickou dopravu rozvíjet, jsme se rozcházeli v názoru na užitečnost každodenního užívání kol ve městě,“ dodal Nedvěd.
„Vycházíme z normy ČSN, která říká, že cyklopruhy ‚mají být zřízeny vždy, když je to možné. Podle zástupců zmíněných odborů není po cyklopruzích a obecně o cyklistice jako alternativním způsobu dopravy mezi obyvateli města poptávka, a proto je při rekonstrukcích větší prioritou počet parkovacích míst,“ řekl Jandl.
Podle odborných dopravních publikací se přitom kvůli realizaci cyklopruhů sníží počet parkovacích míst jen zhruba o deset procent.
„Tytéž odborné publikace pak jasně uvádějí, že poptávka po cyklopruzích by byla všude stejná, tedy velmi vysoká, a že při existenci ucelené sítě cyklopruhů ve městě se počet lidí přepravujících se na kole do práce, do školy či jinam zvýší několikanásobně,“ jmenoval některé z argumentů iniciativy Daniel Kocum. „Díky technologickému pokroku je dnes navíc možné pořídit elektrokola v ceně lehce nadprůměrného klasického jízdního kola, což cyklistiku zpřístupňuje mnoha dalším lidem, například seniorům či osobám zdravotně handicapovaným“ dodal Kocum.
„Město pak představilo generel cyklistické dopravy, s kterým lze v zásadě souhlasit, nicméně tento dokument je v dnešní době dávno překonán a s cyklopruhy vůbec nepočítá, týká se především mimoměstských cyklostezek“, uvedl Nedvěd.
„A jak konstatovali i představitelé města, generel s cyklopruhy v ulicích prozatím vůbec nepočítá,“ popsal zásadní nedostatek dokumentu Jandl.
„Rozhodně nás těší, že je město otevřené dialogu a věříme, že se nám podaří najít co největší shodu,“ řekl k závěrům jednání Nedvěd.
Jako zástupci iniciativy Chceme cyklopruhy ve Varech jsme se shodli, že vynaložíme veškeré úsilí pro dohodu při jednání se zástupci města. Iniciativu doposud podpořilo přes 270 lidí na Facebooku a lidé mohou i nadále podepisovat petici v cyklocentrech Theosport na Sokolovské 1023 a Vondráček na Vítězné 15.
Takto se k průběhu vyjádřila v tiskové zprávě Iniciativy Chceme cyklopruhy ve Varech.
Náš pohled na jednání je jednoduchý a stručný. Město v ničem „nepochybilo protože nikdo o cyklopruhy nežádal“. Koncept města je turistický ruch kde asi cyklistika není součástí. Je pěkné že si můžeme vzít kolo a projet se o víkendu po slavskovém lese, projížďka přes Svatošové skály do Lokte je také příjemná. Ale nad odlehčením dopravy a zlepšení životního prostředí se prý nikdo zatím nezamýšlel a iniciativa Chceme cyklopruhy ve Varech byla prvním kdo na tento problém upozornil. Jednání skončilo otevřeně žádostí o přednesení celkového návrhu změn a doporučení. O řešení, která tyto jednání přinesou, vás budeme průběžně informovat.
- Napište mi
Comment here