Trutnov Open Air Festival, přezdívaný Český Woodstock, se uskuteční tradičně v měsíci zrní a dozrávající trávy, 16.-19. 8. „Na Bojišti“ v Trutnově. „Vybubnováváme, že k americkým Korn přibývají další kapely. V našem podhorském ležení zahrají punkoví Yellowcard a alternativní dEUS (viz. úvodní foto). Doplňují tak tradiční mozaiku plnou rozličností a různorodosti, jak to měl rád i náš náčelník,“ oznamují pořadatelé nejstarší nejen hudební přehlídky svého druhu u nás. Dalším zářezem v pestrobarevné pažbě je John Cale z legendárních Velvet Underground, který přijal pozvání. Letošní pětadvacátý rok je In memoriam věnován náčelníkovi Václavu Havlovi a guruovi undergroundu Ivanu Martinu Jirousovi, kteří byli pravidelnými festivalovými návštěvníky.
Yellowcard – neokoukaná kapela
Američtí Yellowcard vystoupili v Čechách pouze jednou, a to při svém turné vloni v Praze. Ačkoliv se jedná o kapelu, která vznikla již před patnácti lety, přijedou do Čech na své první festivalové vystoupení až nyní. „Stejně jako před pár lety The Subways, kteří se u nás poprvé představili právě pod horami, Yellowcard je neokoukanou kapelou, která tady příliš nehrála a nebyla k vidění a slyšení“ říká k tomu Evi Navrátilová Lipová, jedna z pořadatelek festivalu. Hoši z Yellowcard pocházejí z Jacksonville, nejlidnatějšího města na Floridě, a popularitu si získali po pěti letech od svého vzniku v roce 2003 albem Ocean Avenue. „Svoji punkovou hudbu obohacují elektrickými houslemi a jejich živá vystoupení bývají mnohem syrovější než studiové nahrávky. Jak to u některých kapel bývá, na deskách zní trochu vyměkleji, jejich koncerty jsou však tvrdé a energické. Věříme, že při jejich vystoupení nezůstane žádný mokasín v klidu a zdejší spiklenecké publikum jejich nasazení podpoří tancem i zpětným vracením energie,“ doplňuje k tomu Martin Věchet, zakladatel a duchovní otec festivalu. V těchto dnech právě vychází aktuální singl z připravované, v pořadí jíž osmé desky a Yellowcard sklízí úspěch a pochvaly od přátel, kritiků i fanoušků skupiny.
dEUS – nejlepší belgická kapela pod horami s láskou pro věci alternativní
Skupina vznikla v Antverpách v roce 1992 na základech malé, ale živé alternativní hudební scény. V jejich hudbě se odrážejí různorodé vlivy umělců jako Tom Waits, Frank Zappa, Sonic Youth i Leonard Cohen či Smashing Pumpkins. Zdánlivě žánrově nesourodé prvky dEUS umějí bravurně skloubit a vytvořit z nich uhrančivou hudební mozaiku, kterou pochvalně kvitují hudební kritici a z níž jsou nadšeni alternativně i nealternativně smýšlející posluchači po celé Evropě. dEUS produkovali muziku, která se posunovala přes pole hudebních stylů a tónů a vytvářela oslnivý kaleidoskop. Jejich debut z roku 1994 Worst Case Scenario pozdravil nic netušící svět svým punkovým zvukem v „Suds & Soda“. Poté, v roce 1996, následovalo asi nejznámější album „In A Bar Under The Sea“, které produkoval Eric ‘Drew’ Feldman, veterán z kapely Captain Beefheart Magic Band a který také hrál v kapele PJ Harvey a The Pixies.
V roce 2000 hlavní duše kapely Tom Barman pozastavil její fungování. Mělo jít jen o krátkou přestávku, aby se členové měli možnost věnovat i jiným aktivitám. Nakonec z toho byla čtyřletá pauza s několika ojedinělými koncerty. Barman si během té doby kromě jiného zrežíroval i svůj hraný debut „Any Way The Wind Blows“. Před vánocemi 2004 jejich návrat nabral konkrétní podoby. „Byli jsme všichni zaneprázdněni, ty roky tak letěly,“ říká k tomu Barman. „Ale pak jsme si uvědomili, že v rockové hudbě je několik let jako věčnost. Reakce lidí, když jsme se vrátili, byla neuvěřitelná. Hráli jsme na mnoha místech před větším publikem. Bylo to víc, než jsme očekávali.“ Album Pocket Revolution z roku 2005 představuje přesvědčivý návrat. Po roce vyprodaných show se Barman a jeho kumpáni s láskou pro věci alternativní a podzemní vrátili rovnou zpátky do práce. Na ceněné nahrávce Vantage Point se objevili i Guy Garvey z Elbow a Karin Dreijer Andersson z The Knife. „dEUS dosáhli na svém šestém albu nových výšin,“ poznamenal na adresu kapely jeden z nejprestižnějších hudebních časopisů, britský Q magazine a ocenil nahrávku čtyřmi z pěti hvězdiček. „Po chvíli už vás nebaví zpívat o sobě,“ směje se Barman k písničkám, které tvoří album Vantage Point. „V písních jako Slow a The Architect píšu příběhy dalších lidí, což jsem nikdy předtím nezkoušel. Jednoho dne jsem pro belgickou televizi připravoval rozhovor s Nickem Cavem, který je jeden z mých velkých hrdinů. Řekl mi: ‚Je to příliš snadné psát o sobě‘. A to je skutečně pravda. Je vzrušující zkoušet nové nápady. Vždycky to bylo důležitým momentem pro kapelu.“ Zatím poslední album „Keep You Close“ natočené s kanadským producentem Davidem Bottrillem (Muse, Placebo, Tool aj.) vydala kapela v září loňského roku. Podle Toma Barmana je deska velmi vášnivá, ale také taneční. Naposledy skupina zabodovala počátkem listopadu 2011 na udílení MTV Europe Music Awards, kde byla zvolena „nejlepší belgickou kapelou“. dEUS píší již druhou kapitolu své kariéry, a ta bude zřejmě ještě úspěšnější než ta první.
Proč John Cale…?
„John Cale je přesně ten umělec a hudebník pro Trutnov. Kdo jiný by měl na letošním festivalu, který je bohužel věnován In Memoriam náčelníku Václavovi a guruovi undergroundu Martinu Magorovi, vystoupit, když ne právě John Cale z jejich milované kapely Velvet Underground? Navíc na festivalu s undergroundovými kořeny v roce jeho pětadvacátého výročí existence. Jen mi je neuvěřitelně líto, že tady fyzicky s námi náčelník ani Magor již nebudou. Měli jsme Johna pozvat už dávno. Vše rychle běží a pomíjí. Nemělo a nemá cenu nic odkládat,“ říká k tomu zakladatel a duchovní otec festivalu Martin Věchet alias Geronimo.
Právě Velvet Underground založení ve Warholově Factory v roce 1965 Johnem Calem a Lou Reedem inspirovali tuzemskou kapelu Plastic People i celé „sametové podzemí“ v Čechách, na Moravě i Slovensku. O něm mimo jiné napsal v roce 1975 Ivan Jirous, přezdívaný Magor, svoji stěžejní a klíčovou „Zprávu o třetím českém hudebním obrození“. Legendární undergroundová kapela Plastic People měla svého času dokonce v repertoáru i skladby Velvetů. Hrál s nimi tehdy v totalitním Československu dočasně žijící Kanaďan
Paul Wilson. „To spojilo Plastiky a zdejší underground s jejich americkými vzory a dodávalo jim to na autentičnosti,“ vzpomíná na období undergroundu, kdy kapela nemohla veřejně hrát, spoluzakladatel trutnovského festivalu a undergroundová legenda František „Čuňas“ Stárek. „Když se podíváte na zamyšleného Johna Calea s violou a málomluvného Jiřího Kabeše z Plastiků, podobnost kmenových bratrů je nepřehlédnutelná,“ doplňuje jej s úsměvem Martin Věchet. Paul Wilson byl později vyhoštěn a uvěznění Plastic People se stalo impulzem pro vznik Charty 77. Jak řekl Václav Havel v dubnu 1990: „Hudba Velvet Underground měla svůj velmi specifický vliv právě v naší zemi, právě v našem prostředí. To by bylo dlouhé povídání….“
Korn a Jiří Schmitzer – Trutnov plný extrémů a rozličností
„Trutnov by bez alternativních kapel nebyl Trutnovem. Jsou pupeční šňůrou, která jej propojuje s jeho početím v undergroundu a začátky festivalu v první polovině osmdesátých let,“ říká zakladatel festivalu Martin Věchet alias Geronimo. Tuto skutečnost letos potvrzují také dEUS. Vystoupí například vedle tuzemské undergroundové legendy Plastic People či amerických Korn a zpívajícího herce Jiřího Schmitzera, který již s podhorským festivalem srostl natolik, že si jej bez něho lze jen těžko představit. Není výjimkou, že zde tento rockový písničkář, který byl vloni pasován na předkapelu Iggyho Popa, sklízí větší aplaus než velké zahraniční hvězdy.
Video ukázky:
http://www.youtube.com/watch?v=k2CFDsG_oxg
http://www.youtube.com/watch?v=yRU1oAfGEU0
http://www.youtube.com/watch?v=jRGrNDV2mKc
ZDROJE: TZ Trutnov Open Air Music Festival a YouTube
- Napište mi
Comment here