Ve dnech 22. 7. – 23. 7. se ve staronové lokaci u Pískovny Oplatil, Staré Žďánice u Pardubic konal největší český open-air festival zaměřený na Drum and Bass a nyní poprvé také Dubstep. Letos si pro nás totiž pořadatelé (Beat Promotion) připravili vůbec první stage zaměřenou na dubstep v ČR. Festival také potvrdil svou úrovní i velikostí vzrůstající tendenci, kdy dle mých předběžných odhadů dorazilo více jak 10 tisíc lidí.
Areál festivalu se totiž letos z kapacitních důvodů přesunul na druhou stranu silnice, na poloostrov v pískovně. Z původního místa konání nyní bylo parkoviště pro auta a vedle něj camp jen pro stany, označený P1. Vzhledem k tomu, že P1 bylo nejblíže areálu, platilo se za parkování, ale i za osobu v campu. K dispozici byla ještě parkoviště P2 a P3 dále po silnici. Návštěvníci s VIP vstupenkou měli k dispozici parkování i stanování u pláže a v areálu VIP stan se stagí a barem. Návštěvníci se ale neomezovali pouze na vyhrazené campy od organizátorů a stanovali, kde se dalo, například na dlouhé spojnici mezi dvěma pískovnami byly stany všude, kde bylo trochu místa.
Celkově bylo nové umístění velkým přínosem, díky využití existujících budov bývalé pískovny si organizátoři ušetřili stavění dalšího zázemí. Jedna budova byla využita jako zázemí pro hasiče a záchrannou službu a z celkem velké haly (kravína) udělali Take Control stage, která díky tomu měla 3x větší kapacitu, než v minulých ročnících v šapitó, které bylo letos využito na Dubstep Alliance stage. Povrch areálu byl z většiny na písku, což usnadnilo organizátorům úklid a i přes deštivé počasí před začátkem festivalu nevzniklo tak velké bahniště jako na loňském ročníku. I tak ale první den měli výhodu všichni, kteří si přivezli holínky, protože podmáčená zem a příležitostné louže normálním botám asi moc sucha nedopřály. V průběhu festivalu však již nepršelo a sobotní počasí se vydařilo natolik, že i areál vyschnul a holínky jsme mohli nechat u stanu. Co se týká stánků, v areálu byly pohromadě catering stánky (cestou k Dubstem Alliance stage) a zvlášť stánky s oblečením (cestou k Azyl stage).
Největší pozornost ale zaslouženě strhávala open-air stage, která byla letos zase o pěkný kus větší než na minulém ročníku. Open-air stage letos stála na 10 sloupech, zadní strana byla zakryta sítí z LED světel k tomu ještě na každé straně jedna velká LED obrazovka a uprostřed kruhová konstrukce různě efektně osvětlovaná. Na Take Control stagi přidali ke stropu dlouhou konstrukci s osvětlením a dvou projekcí za DJ pultem. Na Dubstep Alliance stagi byla asi nejvíce psychedelická vizualizace na ‚smajlíka‘ trochu podobného tomu z indoor edicí letitrollu v Kolbence. Poslední stagí, vyjma VIP, byla Azyl stage na konci areálu, byl to jednoduchý stan s projekcí do tří směrů.
[media id=413 width=615 height=353]
Co se týká zvuku, připravili organizátoři Beat Promotion silný zážitek. Na hlavní open-air stagi připravili sound od L´Acoustics s výkonem 100kW. Stěna basových repráků byla vyšší než běžný člověk, proto také už v polovině stage byly basové vibrace cítit po celém těle, což splňovalo průpovídku mého kamaráda: „hudbu nestačí slyšet, musíš jí cítit“. Osobně jsem ale v takové blízkosti nikdy příliš dlouho nevydržel, zážitek je to ale ojeďinělý. Na Take Control stagi hrál zvuk o síle 35kW a na Dubstep Alliance 30kW. I přes papírově značně menší výkon (oproti Hlavní stagi) podle ohlasů mnoha lidem přišel zvuk na TC stagi příliš hlasitý, což bylo cítit i na konci kravína. Zvuk se zřejmě díky umístění v podlouhlé budově ještě zesílil.
[media id=414 width=615 height=353]
O projekci a visuální efekty se na hlavní stagi starali LJ Technical a VJ Astral, Take Control a Dubstep Alliance stage měl na starosti Pure A. Visuální show byla velmi povedená a výborně podtrhovala atmosféru, na hlavní stagi na LED obrazovkách se mimo různé abstraktní visualizace, loga LIR nebo smajlíka známého z Kolbenky, objevovalo jméno právě hrajícího DJ a až na ojedinělé případy (např. půl hodiny setu DC Breaks se na visualizaci oběvoval DJ Friction) byl díky tomu dobrý přehled.
Hudebně byl festival rozložen podobně jako v minulých ročnících, kdy na hlavní stagi se hrál především u nás tak oblíbený liquid a jump up a jak je poslední dobou zvykem, prakticky každý set byl říznutý těmi nejznámějšími dubstepovými tracky, z nichž nejvíce vystupovaly kombinace dubstep + dnb tracků.
Hlavní stage byla některými návštěvníky nazývána „diskotéka“. První den tu zahráli Brookes Brothers, Camo & Krooked, Netsky, Aphrodite a za nemocného Hazarda zaskakující Sigma. Největší odezvu prvního dne rozhodně zanechali Camo & Krooked, Netsky i Aphrodite, kteří měli hustě obsazený prostor až za zvukaře. Druhý den zahájil na hlavní stagi Bifidus Aktif s Flautistar, který set Bifiduse velice zajímavě doplňoval hrou na příčnou flétnu, dále své sety předvedli LTJ Bukem, DJ Friction, DC Breaks, Original Sin, B-Complex. Tento den nejvíc zaujal DJ Friction, který měl k sobě MC A.D., který velmi citlivě doplňoval našlápnutý set. Vyhnul se tak chybce přehnaného povzbuzování a zpívání tak že se v tom celý track ztratí, díky tomu byl set velmi vyrovnaný. Bylo to znát i na massivu, který DJe několikrát odměnil řevem, dokonce i potleskem, což na akcích tohoto typu není příliš časté. Celkově byly reakce lir massivu velice bouřlivé, trochu škoda, že tomu tak bylo především po začátku těch nejprofláklejších tracků a při několika bezchybných přechodech nebo kombinacích nebyla reakce zdaleka taková. Hlavní stage byla ve znamení známých kousků které jsme měli možnost slyšet několikrát v různých remixech nebo kombinacích, zazněly tracky od Chase and Status – No Problem, Saxon, Sub Focuse – Timewarp, Swamp Thing, DJe Freshe – Gold Dust, TC – Where is my money a mnoho dalších.
Take Control stage byla opět zaměřena na temnější žánry D’n’B (Darkstep, Neurofunk), hrály méně známé, ale neméně dobré tracky. Nejvíce kravín druhý den naplnil DJ Audio, při jeho setu byl naplněn až k zadnímu vchodu a party v kravíně pokračovala v podobném duchu, navazovali The Sect, Cooh a Forbidden Society.
Azyl stage začínala hrát jako první (již v 11:00) a končila poslední spolu s TC. V brzkých hodinách na ní dostalo trochu prostoru reggae střídané do raggajunglu, zahráli např. Medis, Herbyboy nebo Babylon Rocker. Za DnB tam zahrál např. Thiew, Ed Bass nebo Sarcom.
Celkově se letošní vydání open-air festivalu LetItRoll velice vydařil, organizátoři zvládli vše bezchybně, byla znát zkušenost s minulých let i jiných festivalů, Beat Promotion prostě ví jak na to. A na závěr si dovolím takovou vtipnou hříčku, která vznikla na campu P1 (nevím o situaci na ostatních) a vznikla zřejmě ze stavu záchodů toi toi, možná i z bahna kterého bylo první den celkem hodně. Každopádně kdykoli někdo v campu zakřičel hovnooo !, následovala řetězová reakce skrz celý camp, takto to ale pokračovalo po celou dobu skoro v každou denní dobu co 5 – 10 min (někdy mnohem míň) znělo celým táborem hovno.
Comment here