DomácíHudbaKulturaZprávy

Mezi lopatky – písně o lásce, stárnutí a loučení

Kieslowski vydávají svou třetí desku Mezi lopatky. ‚Urban folk‘, jak svou tvorbu Marie Kieslowski a David Pomahač nazývají, zcela vystihuje jejich přímočarý způsob, jak zpívat o vztahu mezi dvěma lidmi. Kieslowski na novince vykračují z písničkářského lo-fi undergroundu, a to rozhodně nejen díky producentovi, kterým se stal na Mezi lopatky Jan P. Muchow. Strhující dynamika, originální aranže, citlivé beaty, vtip, silné texty a výborný zvuk jen dokazuje, že Kieslowski je duo, které si rozumí.

Originální poetika a pohled na vztah mezi mužem a ženou, byli vždy základním kamenem celé produkce Kieslowski. Jestli se někomu mohlo zdát, že už nešlo jít víc na dřeň nebo že už toto téma vyčerpali, byl na omylu. Kieslowski již nesahají po nožích. Nejsou zapotřebí, protože mnoho nevyřeší. Mnohem bolestnější je odloučení, samota, ticho, nespavost nebo vědomí smrti. Kieslowski jsou smířeni s realitou, bez zvyšování hlasu nebo strachu. Nahrávka působí tedy navenek méně rozervaným způsobem, než předchozí alba, přesto je velmi osobní a vnímavý posluchač se rozhodně nudit nebude.

To samozřejmě souvisí i s celkovým zvukem desky, který má na svědomí producent alba Jan P. Muchow. Rozhodnutí svěřit křehkou hudbu Kieslowski do jeho rukou se rozhodně vyplatilo. Na počátku roku 2014 se celý tým odebral na sever Francie, aby na uzavřeném místě nahrál základní části celého alba „Ta spolupráce byla velmi úzká a intenzivní. Nahrávali jsme téměř 14 dní v kuse. Po chvíli už jsme byli všichni na stejné vlně a věděli, co chceme. Honza pracuje navíc velmi rychle, a tak jsme měli možnost vyzkoušet více cest. Když jsme si nebyli jisti, dali jsme na jeho volbu a cit.“ Říká Marie Kieslowski a upřesňuje, zda bylo důležité vycestovat právě do zimní Normandie. „Důležité bylo, že jsme odjeli. To samé se mohlo uskutečnit kdekoli jinde za hranicemi ČR. Ale je fakt, že Normandie se obzvlášť povedla. To místo, kamenný dům uprostřed ničeho, mělo neopakovatelnou atmosféru. Nemluvě o tom, že jsme tam byli na přelomu ledna a února, takže většinu dní pršelo a foukal silný vítr. Byli jsme izolováni a šťastní.“ Při poslechu celého alba je však patrné, že úvodní nahrávací lokace prosakuje celým albem, aby závěrem pak byla vyobrazena písní Normandie.

I přes chlad Francie či místy depresivní témata textů, dokáží skladby alba Mezi lopatky přinést radost. Jan P. Muchow sdílí nadšení fanoušků právě pro souznění hlasů Davida a Marie. „Duet je pro mě v pop-music královská disciplína a s Kieslowski jsem měl možnost pracovat na celém albu pro dva hlasy. Navíc Marie i David mají k tvorbě podobný přístup jako já – vše je dovoleno, jediná hranice je vaše fantazie. Takže, to nebyla práce, ale radost, se na albu podílet.“

Kieslowski na třetím albu představují chytrý a citlivý autorský indie urban folk a zařazují se mezi nejvýraznější dua naší scény.

Rozhovor Marie Kieslowski:
Jak došlo na nápad spolupracovat Honzou Muchowem?
S Honzou se nějakou dobu známe a patří k jedněm z nejlepších producentů a hudebním tvůrcům u nás. Oslovili jsme ho a on k našemu překvapení řekl, že rád. Oslovit jeho bylo pro tuto desku to nejlepší, co jsme mohli udělat.

Nechali jste na něm celkově výsledný zvuk nebo jste naopak přišli s konkrétní představou toho jak má album znít?
Ta spolupráce byla velmi úzká a intenzivní. Nahrávali jsme téměř 14 dní v kuse. Po chvíli už jsme byli všichni na stejné vlně a věděli, co chceme. Honza pracuje navíc velmi rychle, a tak jsme měli možnost vyzkoušet více cest. Když jsme si nebyli jisti, dali jsme na jeho volbu a cit.

Album se z části natáčelo ve Francii, jak zpětně hodnotíte toto nahrávání a je Francie nějakým způsobem na albu podepsaná?
Důležité bylo, že jsme odjeli. To samé se mohlo uskutečnit kdekoli jinde za hranicemi ČR. Ale je fakt, že Normandie se obzvlášť povedla. To místo, kamenný dům uprostřed ničeho, mělo neopakovatelnou atmosféru. Nemluvě o tom, že jsme tam byli na přelomu ledna a února, takže většinu dní pršelo a foukal silný vítr. Byli jsme izolováni a šťastní.

Kieslowski se z dua velmi často stávají trio, jaká bude budoucnost, neplánujete kapelu?
Ne. Výjimkou bude pražský (23.10.) a brněnský křest (12.11.), kdy s námi bude hrát JPM na basu. Moc se na to těšíme.

Bio Kieslowski:
Kieslowski je projekt o dvou lidech, o dvou hlasech a intimitě, která rezonuje mezi dvěma lidmi. Duo tvoří hudebník David Pomahač alias DKP (působil v kapelách Bez peří, Houpací koně nebo v doprovodné kapele Xaviera Baumaxy) a pianistka a zpěvačka Marie Kieslowski (druhým jejím projektem je kapela Selective Mute). Kieslowski o sobě dali vědět poměrně brzy od svého vzniku, a to deskou Tiché lásky, která vyšla v roce 2011. Album stojí na akustickém zvuku kytary, piana a kontrastu dvou barevně výrazných hlasů. Tato křehká výpověď o láskách, které držíme hluboko uvnitř, příjemně překvapila hudební kritiky a škatulka alternativní folk zažila osvěžující koupel.

V září 2012 Kieslowski vydali druhé album Na nože, které naplňuje načaté téma vztahů, lásky, nejistot, strachů, dospívání a hledání klidného místa, kde již není potřeba nic říkat. Zvukově se deska rozrostla a přináší nové hudební prožitky. DKP odhaluje ještě více ze sebe sama, ale pozor, tyto zpovědi nejsou pláčem. Kieslowski se drží upřímné české poezie a hudebních aranží, které jsou bez vytáček. Spolu s Marií, která na desku vnáší hravost a něhu, je deska Na nože skutečně jako nůž, který se zařezává hluboko do masa.

ZDROJ: TZ Indies Scope

  • Vybrané příspěvky
Autor
Petr Hruška (1986) – Narozen v Karlových Varech – CZE NOVINÁŘ: Foto / kamera – příležitostné psaní článků TECHNIK: El. / IT PODNIKATEL: Agentura HRU-SKA
Napište mi
×
Petr Hruška (1986) – Narozen v Karlových Varech – CZE NOVINÁŘ: Foto / kamera – příležitostné psaní článků TECHNIK: El. / IT PODNIKATEL: Agentura HRU-SKA

Comment here